Teloor

Dit najaar is het vernieuwde Stedelijk Museum in Amsterdam heropend, met daarin een opvallend schilderij van ons staatshoofd. De Vlaamse kunstenaar Luc Tuymans schilderde het werk, genaamd 'HM', dat aan het museum werd geschonken door anonieme begunstigers en de galerie voor moderne kunst van David Zwirner.

We zien de koningin staan in de Oranjezaal — dezelfde ruimte waarin pas geleden nog de nieuwe ministersploeg werd beëdigd — van Huis ten Bosch, met achter haar de monumentale wandschildering uit 1652 van de eveneens Vlaamse schilder Jacob Jordaens, genaamd 'De Triomf van Frederik Hendrik'. Bedoeld of onbedoeld geeft Tuymans op magistrale wijze zowel het begin als het einde van een tijdperk weer. De Oranjezaal, de oorspronkelijke naam van Huis ten Bosch en ooit gebouwd als buitenverblijf voor Frederik Hendrik, markeerde enerzijds het einde van de Tachtigjarige Oorlog tegen Spanje en anderzijds het begin van een heersende dynastie. 'De Triomf van Frederik Hendrik' is niet alleen een kolossaal werk, maar bovendien overvol: de zegewagen van Frederik Hendrik, voortgetrokken door een vierspan, staat triomfantelijk in het middelpunt van talrijke allegorische figuren die de Vrede van Münster symboliseren.


Luc Tuymans - HM (2012)
Maar daarvan zien we op het schilderij van Luc Tuymans slechts de voorbenen van de vier schimmels. In de wandschildering van Jordaens trappelen die onstuimig, zelfverzekerd op weg naar de belofte van een bruisende toekomst. Maar in de context van Tuymans schilderij vormen diezelfde paardenbenen de achtergrond van een kwetsbaar hoofd, en benadrukken de verwarring waarin dat verkeert. Het doorleefde gezicht verraadt hoe in de tijdspanne tussen 1652 en heden de soevereine macht en het aanzien van haar familie langzaam maar zeker erodeerde en afbrokkelde. Het schilderwerk toont daarom flets, fragiel en breekbaar tegen een vervaagde achtergrond van beweeglijkheid en dynamiek. De chromatische grondtoon van het schilderij is een vaal gebroken roze, dat niet alleen de kleur van het eenvoudige gewaad dat de oude vorstin draagt bepaalt, maar ook als een grijzige gloed doorschemert in de vloer. De lijnen op dat parket tonen het onbegrip van de hoofdpersoon eens temeer: kris-kras en zonder centrum waarin zij nog plaats kan nemen. Elke lijn die schijnbaar een uitweg biedt, blijkt telkenmale slechts een andere ingang naar hetzelfde te zijn. Het lijkt daardoor wel alsof het deze lijnen en de verfletste kleuren zélf zijn die de vorstin stil laten staan, haastwel laten bevriezen.

Daar staat de oude dame: volkomen vervreemd van de wereld, de schouders licht naar voren gebogen, terwijl haar handen onzeker en bijna verlegen zoeken naar een positie om haar gestalte toch nog de statigheid van het ancien régime te geven. Haar gelaat is, evenals haar statische kapsel, overwegend grijs, maar gaat vanwege een onzichtbaar vale roze sluier op in de voorbije glorie van het verleden in haar achtergrond. En midden in dat fletse gezicht staan vermoeide ogen, donker omrand, vertwijfeld wachtend op niets; gebroken ogen die in de verte turen naar een roemrijke toekomst waarvan zij tegelijkertijd weet dat die er voor haar en haar nageslacht niet meer zal zijn. De mond aarzelt, en wil eigenlijk vragen naar het Grote Waarom. Bruskeer mij liever, lijkt de oude vorstin onhoorbaar door het roze zweem van het doek te willen lispelen, maar negeer mij niet,— doe mij dat niet aan. Maar de oude dame weet als geen ander dat dit nu eenmaal de ritmiek van de tijd is, en dat op deze wijze ieder Boek der Koningen eindigt.








12 opmerkingen:

sheila zei

zlefs als je niet eens zoveel tegen de monarchie hebt ( zoals ik ) zijn de stukjes van Wendela altijd een genot om te lezen. misschien een boek schrijven?

Anoniem zei

Het weblog van mevrouw De Witt-Bicker vormt zo langzamerhand een staalkaart van literaire genres en stijlmidddelen. Het stuk over De Beëdiging is bijvoorbeeld een prachtig voorbeeld van een gothic novel in een notendop.
Vandaag worden we getrakteerd op een ekphrasis: de dramatische beschrijving van een kunstwerk, die zo goed gelukt is dat een bezoek aan het Stedelijk er bijna overbodig door wordt. Ik mis alleen nog een vergelijking van de lijnen in het parket met de scheuren in een ijsvloer, die spoedig onder het gewicht van de Amsbergers zal bewijken.
Mevrouw De Witt, veel dank en ga zo door!

Anoniem zei

Prachtig en zo waar!

Anoniem zei

Ik sluit me bij de vorige 3 reactieschrijvers aan met een kanttekening bij de eerste: ik heb heel veel tegen de monarchie. De veelstijlligheid van Wendela is onnavolgbaar.

sheila zei

Sorry, ik ( nog ) niet maar ik heb dti hele blog nog niet gelezen. Ik kendew trouwens dit schilderij wel van tv toen het museum geopend werd ,maar ik had er nooit op deze manier naar gekeken. Ongelovelijk eigenlijk hoe wendela dat er allemaal in ziet. Ik zie het nu inees heel anders!!

Bas L. zei

Sheila ik wens u veel genoegen met het lezen van dit blog. Ik kan me helemaal voorstellen, als u alles hebt gelezen, u de onzin van de monarchie inziet.

Timon van Athene zei

Kijk aan. Volleerd aretoloog Bas L. en Sheila hebben elkaar gevonden. Vereend in hun grammaticale onkunde. Oooh, de bitterzoete ironie van dit blog.

Bas L. zei

Effe denken.

Een "retoloog" is iemand die er wel een reet van snapt, dus een "a-retoloog" is iemand die er geen reet van snapt.

Timon van Athene zei

Hahaha. Not quite, maar wel goed bedacht. Gevat. Werpt weer een heel ander licht op die zwaar normatieve bezigheid.

Edmond V.O. Katusz zei

Dit schilderij is/lijkt een soort (on)bedoelde uitdrukking van wensdenken. Mevr. van Amsberg is er nog steeds en met verve! Al wordt er driftig aan haar macht en die van haar nazaten geknaagd en geknabbeld, ze zit nog steeds in de Bilderberggroep en bekokstooft daar wel het een en ander.

Het is opmerkelijk dat diverse "democratisch" (DubbelKots) gekozen (ex)-regeringsleiders die daar ook aan tafel zitten, geen enkele moeite hebben met haar deelname. Dat zegt nogal wat over hun houding t.a.v. democratie. Bewijst maar weer eens dat macht het enige is wat telt.
Gegroet, Edmond V.O. Katusz

Edmond V.O. Katusz zei

@ dhr. Van Athene
Kom op, leg eens uit wat er aretologisch aan de bijdrage van Bas is. Neem meteen die "normatieve bezigheid" even mee. Het is prachtpraat, maar we hebben zo weinig aan die taaletalage van u.
Gegroet, Edmond V.O. Katusz

Bas L. zei

Hahahaha, mooi woord "taaletalage". Ook toepasselijk op de kunstjes van Athene.